Projekty
Naše škola se snaží zapojovat do mnoha rozmanitých projektů. Některé podporují vzdělávání a zájem žáků, jiné pedagogů. Díky dalším můžeme zlepšovat vybavení školy. Některé projekty jsou krátkodobé, jiné trvají několik let. Řada projektů je zaměřena na mezinárodní spolupráci – žáci se tak mohou výhodně dostat do zahraničí, což je pro ně nejen atraktivní, ale skýtá jim to vždy i velkou zkušenost.
Aktuálně realizované projekty
DOUČOVÁNÍ ŽÁKŮ ŠKOL – REALIZACE INVESTICE 3.2.3 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – Také naše škola využívá investice na potřebu podpory vzdělávání žáků ohrožených školním neúspěchem v reakci na nemožnost realizace prezenční výuky během pandemie covid-19.
Projekt „Podpora výuky odborných předmětů, chemie a biologie v nové odborné učebně a laboratoři“ je zaměřen na rekonstrukci chemické laboratoře a odborné přírodovědné učebny. Nové uspořádání a vybavení učeben umožní zefektivnění výuky zejména zvýšením počtu pracovišť zajišťující možnost samostatné práce žáků. Pedagogům umožní zavést nové metody do výuky přinášející lepší rozvoj klíčových kompetencí a dovedností v oblasti přírodních věd, na které jsou projekt i celá škola zaměřeny. Zvýší se tak potenciál žáků při uplatnění na trhu práci či pro pokračující studium na vysokých školách.
Hlavním cílem projektu je modernizace 1 učebny a 1 laboratoře (přírodovědná učebna, laboratoř chemie) prostřednictvím pořízení vybavení a realizace souvisejících stavebních úprav za účelem zkvalitnění výuky chemie, biologie a dalších přírodovědných předmětů pro žáky Scholy Humanitas s očekávaným dopadem na lepší budoucí uplatnitelnosti absolventů na trhu práce v přírodních vědách. V učebně chemie (laboratoři) dojde k navýšení kapacity z 6 na 12 žáků, v přírodovědné učebně z 18 na 24 žáků. Výstupy budou využívány i ze strany základních škol v rámci spolupráce v době udržitelnosti projektu, zvýší se tak dopad zkvalitnění výuky i do výuky odborných předmětů na základních školách.
Projekt, registrační číslo: CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_050/0002750 „PODPORA VÝUKY ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, CHEMIE A BIOLOGIE V NOVÉ ODBORNÉ UČEBNĚ A LABORATOŘÍ“ je spolufinancován Evropskou unií.
Škola realizuje projekt „Osobnostní rozvoj III.“, který je spolufinancován EU. Projekt (reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/22_003/0004442) je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí, žáků a studentů, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči žáků a studentů, spolupráce s veřejností.
Projekt je zaměřen na zkvalitnění vnitřní konektivity školy a zabezpečení připojení k internetu ve škole žadatele.
Projekt je zaměřen na modernizaci laboratoře biologie a 5 dalších učeben pro polytechnické, jazykové nebo digitální vzdělávání a řeší tak výrazné zkvalitnění vnitřního vybavení infrastruktury školy a zázemí, které slouží ke vzdělávání ve škole žadatele.
REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – KOMPONENTA 3.1
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky:
– k dosažení cíle č. 173 zakoupením IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky (prevence digitální propasti);
– k dosažení cíle č. 174 zakoupením digitálních technologií a vybavení na podporu digitální gramotnosti a zavedením nových vzdělávacích programů v oblasti IT.
Cílem projektu „KLIMAKRaB – krajinné bádání“ je skrze realizované EVVO programy klást otázky, hledat odpovědi v tématu ZMĚNA KLIMATU, KLIMA a přivést děti do přírody a vzbudit mezi nimi zájem o přírodu, o své okolí, pochopit vztahy a souvislosti. Tím poznat své okolí, jeho rozmanitost, historii a současnost. A to pomocí lektory CEV VIANA předem připravených aktivit environmentálního programu, jež budou akcentovat aktuální téma globální proměny klimatu a s tím spojené otázky současnosti, s pomocí dnes atraktivního a moderního trendu ve výuce vycházející z teorie pedagogického konstruktivismu, uplatňovaného v posledních letech především v přírodovědných oborech (nejen v nich) – tzv. BOV = Badatelsky orientované vyučování, hledat na tato témata a otázky odpovědi.
Cílem projektu „ENVIKRaB – krajinné bádání“ je skrze realizované EVVO programy klást otázky, hledat odpovědi a přivést děti do přírody a vzbudit mezi nimi zájem o přírodu, o své okolí, pochopit vztahy a souvislosti. Tím poznat své okolí, jeho rozmanitost, historii a současnost. A to pomocí lektory CEV VIANA předem připravených aktivit environmentálního programu, jež budou akcentovat aktuální témata a otázky současnosti, s pomocí dnes atraktivního a moderního trendu ve výuce vycházející z teorie pedagogického konstruktivismu, uplatňovaného v posledních letech především v přírodovědných oborech (nejen v nich) – tzv. BOV = Badatelsky orientované vyučování, hledat na tato témata a otázky odpovědi.
Lektoři CEV VIANA připraví a budou realizovat během doby trvání projektu aktivity s třídními kolektivy, které budou obsahově zaměřeny tak, že povedenou k poznatkům, ke kterým žáci dospějí vlastním objevováním, bádáním, objevováním, zjišťováním, resp. zpracováváním dostupných informací či prováděním vlastního průzkumu, aj. To vše pod vedením učitele, resp. lektora ekologického centra, s využitím prvků a principů badatelsky orientovaného vyučování (tzv. BOV). Výběr programu a tématu je vázán na programovou nabídku CEV VIANA.
Pro aktivity budou doplněny nebo vytvořeny didaktické a metodické materiály pro učitele a žáky, které budou využívány v terénu při realizaci vlastních programů a dílčích částí a při přípravě, resp. při evaluaci programů v následné výuce. Materiály budou, po skončení realizace projektu volně přístupné široké veřejnosti (školám, organizacím, veřejnosti).
Projekty s ukončenou realizací
Projekt Partnerstvím ke zkvalitnění přípravy lidských zdrojů pro přírodovědné a technické vzdělávání byl podpořen z prostředků Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. Reg. číslo projektu: CZ.1.07/2.3.00/45.0034
Záměrem projektu je přispět ke zkvalitnění přípravy lidských zdrojů pro oblast přírodovědného a technického vzdělávání.
K tomu bude v rámci projektu založeno Metodické centrum podpory počátečního přírodovědného a technického vzdělávání UJEP, které bude záměry projektu naplňovat:
1) cestou realizace vzdělávání studentů a akademických pracovníků UJEP a pedagogických pracovníků ZŠ/SŠ v oblasti metod a forem badatelsky orientované výuky a popularizace a komunikace přírodních a technických věd,
2) cestou tvorby partnerské sítě UJEP a ZŠ/SŠ určené pro dlouhodobou spolupráci, podporující transfer zkušeností mezi zainteresovanými pracovníky UJEP a ZŠ/SŠ a dosahování synergie aktivit směřujících k podpoře zájmu žáků ZŠ/SŠ o přírodovědné a technické obory.
Jedná se o projekt regionální podpory přípravy lidských zdrojů pro přírodovědné a technické vzdělávání (pilot pro Ústecký kraj, s přesahem na sousední regiony), který má ambici být inspirací pro centralizovanou podporu.
Učitelé Scholy Humanitas spolupracovali s pedagogy UJEP na vytvoření Metodiky spolupráce v oblasti vzdělávání v technických oborech (konkrétně chemie, biologie, ICT, rekultivace).
Metodické centrum podpory přírodovědného a technického vzdělávání UJEP
Projekt Dotyková zařízení ve výuce byl podpořen z prostředků Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.3.00/51.0017.
Webové stránky projektu Dotyková zařízení ve výuce.
Cílem projektu je další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti moderních dotykových technologií a jejich využití při výuce na 44 ZŠ a SŠ v Ústeckém a Libereckém kraji. Projekt je rozvržen do 4 klíčových aktivit: první aktivita je zaměřena na podporu pedagogů formou asistence při pedagogických a technických problémech s využitím ICT ve výuce (součástí bude vzdělávání ředitelů ve využívání digitálních technologií pro integraci ICT do života školy a možnost zřízení pozice Metodika ICT na škole).
Druhá aktivita je zaměřena na volitelné vzdělávání pedagogických pracovníků k integraci ICT do výuky se zaměřením na technologie, které školy již mají, které si v rámci projektu pořídí a využití ICT v oborových didaktikách.
Třetí aktivita bude zaměřena na vytvoření nové softwarové platformy pro didaktické účely.
Čtvrtá aktivita je věnována evaluaci dopadu projektu. Do projektu je zapojeno celkem 14 ZŠ do 200 žáků. Projekt je realizován Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem – Přírodovědeckou fakultou v úzké spolupráci s Pedagogickou fakultou a 44 základními a středními školami jako partnery projektu s finančním příspěvkem. V rámci projektu budou školám pořízeny moderní dotykové technologie k využití ve výuce (inovativnost projektu).
Článek o projektu v Deníku
Webový portál projektu Dotyková zařízení ve výuce
V rámci projektu získala Schola Humanitas 19 kusů dotykových počítačů, byl pořízen software grafický software, software pro úpravu fotografií a obrázků a antivirové programy. Všichni pedagogové prošli školením zahrnujícím práci s dotykovým zařízením (pro přípravu výuky, ve výuce), využití moderních technologií v praxi, aj.
V uplynulých letech (2005-2014) realizovala škola 8 projektů v rámci Programu celoživotního učení a programu Erasmus+.
Konkrétně se jednalo o projekty:
– CZ/05/A/PL/134218 – Péče o krajinu a ochrana životního prostředí
– CZ/06/A/PL/134202 – Péče o krajinu a ŽP – zahraniční stáž žáků Scholy Humanitas v SRN
– CZ/09/LLP-LdV/IVT/134097 – Ochrana životního prostředí a ekologické zemědělství – zahraniční stáž studentů
– CZ/10/LLP-LdV/IVT/134061 – Ochrana životního prostředí – zahraniční stáž žáků Scholy Humanitas v Londýně a v Berlíně
– CZ/11/LLP-LdV/IVT/134130 – Ochrana životního prostředí – zahraniční stáž studentů Scholy Humanitas v Londýně a v Berlíně
– CZ/12/LLP-LdV/IVT/134102 – Životní prostředí a jeho ochrana v Berlíně a Londýně,
– CZ/13/LLP-LdV/IVT/134125 – Životní prostředí a jeho ochrana a podpora v Londýně a Berlíně
– 2014-1-CZ01-KA102-000300 – Prohloubení znalostí o životním prostředí a jeho ochraně v Londýně a Berlíně.
Ve všech případech spolupracovala škola s organizací Gesellschaft für Europabildung (viz. dále GEB) v Londýně a Berlíně. Projekty jsou vždy zaměřeny na problematiku péče o krajinu, ochranu a obnovu životního prostředí v městkých (ale i venkovských, příměstkých) aglomerací.
Projekty připravovali oba partneři v osvědčeném režimu: výzva – výběr žáků (na základě jajzykových a odborných dovedností) – výběr preferencí žáků (preference zájmů) pro stáž – hledání vhodných pracovních pozic – realizace stáží – ukončení projektu.
Schola Humanitas připravila návazný projekt (pro rok 2015), v obdobném zaměření, jako v předchozích letech, pro celkem 25 žáků (reg. číslo projektu: 2015-1-CZ01-KA102-013230). Projekt nebyl vyřazen v rámci schvalovacího řízení, avšak projektová žádost byla zařazena mezi náhradní projekty.
V rámci snahy o zajištění udržitelnosti realizace měsíčních stáží žáků školy v zahraničí, předložila škola žádost o Erasmus+ Certifikát mobility v odborném vzdělávání a přípravě na období 2015 – 2020 (reg. číslo 2015-1-CZ01-KA109-014320), tato žádost však nebyla schválena.
Tato klíčová aktivita programu Erasmus plus je zaměřena na školní vzdělávání a spolupráci škol napříč Evropou. Zapojit se mohou mateřské školy, základní školy a střední školy. Cílovou skupinou jsou žáci, studenti, učitelé a pedagogičtí pracovníci působící v těchto typech škol.
Cílem programu je rozvíjet porozumění mezi mladými lidmi z různých evropských zemí, pomáhat jim osvojit si základní životní dovednosti nezbytné pro jejich osobní rozvoj, pro jejich budoucí zaměstnání a pro aktivní účast v evropských záležitostech.
Po úspěchu spolupráce a výsledku aktivit v rámci projektu „TRAVELOGUES“ (reg. číslo projektu: COM-MP-2012-154), který byl realizován v letech 2012-2014 byl předložen v březnu 2015 následný projekt s názvem „Music was my first love.“ Žádost nebyla schválena.
Projekt je podpořen z programu „Lifelong Learning Programme“ COMENIUS Evropské komise. Registrační číslo projektu: 540384-LLP-1-2013-1-NL-COMENIUS-CMP.
Projekt zaměřený na inovativní pojetí výuky, propojování učebních témat s praxí, na prezentační dovednosti žáků a mezinárodní spolupráci je organizován partnerskou organizací RCE Rhine-Meuse z Holandska. Projektu se účastní celkem 19 partnerů (základní a středních škol, vysokých škol, veřejných institucí) z více jak 9 států Evropy. Tématem projektu jsou témata spojená s vodou, energiemi a bydlením.
Webové stránky projektu
Projektový facebook
Celý projekt lze zde shrnut do tří pilířů, které mu zajistí dostatečnou stabilitu a umožní vybudovat vysoký standard.
1. Cíl a cílová skupina projektu
V první řadě je nutné uvědomit si podstatu projektu. Projekt hodlá docílit kvalitativního posunu zařízení poskytujících ekologické vzdělávaní a tomu jsou podřízeny všechny do něj integrované aktivity. Jeho hlavní cílovou skupinou budou tudíž vzdělavatelé v této oblasti, ale také odborníci zodpovědní za chod těchto zařízeními či jejich zřizovatelé a také multiplikátoři. Prostředkem, který bude využit pro dosažení uvedeného cíle, bude vývoj nových, inovativních vzdělávacích programů směřovaných jak na management a pedagogiku tak i na vzdělávací nabídky uvedených zařízení, při čemž bude postupováno se záměrem dosažení maximální odborné úrovně a využití nejnovějších poznatků a postupů. Prostředím pro šíření takto připravených nabídek se stane Trinacionální síť ekologické výchovy, do které budou všechna zařízení ekologické výuky přizvána. Z výše uvedeného vyplývá, že síť bude takto využita pro nastavení a rozšíření standardu ekologického vzdělávání a jeho aplikaci ve všech zapojených zařízeních.
2. Výchozí situace
Výše uvedený cíl vychází ze dvou důležitých faktů. Na jedné straně je jím existence funkční sítě na území Saska a Dolního Slezska, do které je zapojeno kolem 150 ekologicko-vzdělávacích zařízení, v souvislosti s tím neexistence takové, aktivně a konzistentně vystupující sítě na českém území.
Druhým pak jsou standardy kvality ekologického vzdělávání již nastavené ve Svobodné státě Sasko, které mohou být dobře využity při nastavování odborného standardu Trinacionální sítě ekologické výchovy. Naplnění snahy o dosažení vysoké odborné úrovně tohoto standardu je zaručeno hned od počátku už jen tím, s jak vysokou odbornou úrovní do projektu všichni partneři, a lead-partner především, vstupují.
3. Realizace v praxi – Pilíře projektu
Praktická realizace projektu se opírá o tři pilíře, které jsou v projektové žádosti vedeny jako pracovní celky 3-5:
– Pilíř 1 = Pracovní celek 3 (PC3): Profesionalizace ekologického vzdělávání
– Pilíř 2 = Pracovní celek 4 (PC4): Vývoj nových, inovativních nabídek
– Pilíř 3 = Pracovní celek 5 (PC5): Transfer vzdělávacích nabídek
Velká část dílčích opatření projektu má přínos více jak jednomu z uvedených stavebních kamenů. Takto budou vzdělávací nabídky pro vzdělavatele nově vytvořeny (PC4) a poprvé realizovány a vyzkoušeny jako modelové kurzy (PC3). K naučným stezkám vytvořeným v rámci praktického modulu „Aleje“ (PC6) bude také zrealizován seminář zaměřený na postupy při využívání naučných stezek v ekologickém vzdělávání. Zároveň dojde v rámci odborných setkání k transferu informací o nově vytvořených naučných stezkách směrem k dalším vzdělávacím zařízením (PC5) tak, aby bylo zajištěno jejich další využití. Díky práci s dalšími cílovými skupinami, např. školními třídami, budou moci být vytvořeny a vyzkoušeny nové vzdělávací moduly (PC4), které budou následně společně s připravenými materiály i úvodním proškolením předány vzdělávacím zařízením tak, aby ta je mohla zařadit do své vzdělávací nabídky (PC5). I přes to, že se tyto moduly váží na jiné cílové skupiny, měl by výsledný efekt jejich vývoje a odzkoušení být přínosem v první řadě pro vzdělávací zařízení a optimalizaci jejich vzdělávacích nabídek. Dalším pozitivním dopadem tohot způsoby vývoje vzdělávacích nabídek je zainteresování dalších cílových skupin do projektu, získávání důležité zpětné vazby a prostřednictvím modelových odzkoušení vzdělávacích programů také zajištění jejich publicity.
Projekt Nové cesty pro ekologickou výchovu v Sasku a Čechách byl podpořen v rámci Iniciativy Společenství Ziel 3/Cíl 3 z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Náš projekt byl 7.11.2012 vyhlášen oficiálním projektem OSN-dekády biologické rozmanitosti. Toto ocenění se uděluje projektům, které se příkladně zasadily o zachování biologické rozmanitosti.
„Příroda bez hranic – je v tomto projektu praktikována téměř doslova!“ vyjadřuje se k projektu Angela Krumme, zaměstnankyně kanceláře OSN-dekády biologické rozmanitosti. „Exkurze pod názvem NaTúry do Krušných hor sbližují prostřednictvím zážitků občany obou zemí se zájmem o přírodu. Pochopení pro nutnost opatření na ochranu přírody se přenáší také na ochranu biologické rozmanitosti. V rámci binacionálních kempů nebo např. žákovských soutěží se zábavnou formou seznamují také mladí s rozmanitostí regionu. Jedná se o projekt, jež spojuje lidi navzájem a zároveň s přírodou, a který si toto ocenění plně zaslouží.“
Na porotce a porotkyně soutěže aktivní nasazení projektových partnerů udělalo velký dojem. Vedle diplomu a plakátu s nápisem „vyznamenaný projekt OSN-dekády“ obdrží projektoví partneři také „strom rozmanitosti“, jež symbolizuje pestrou rozmanitost a jedinečnou krásu přírody, k jejíž zachování binacionální projekt „Pestrý-Bunt“ významně přispěl. Již nyní si můžete přečíst další informace o projektu na webové stránce OSN-dekády www.un-dekade-biologische-vielfalt.de.
Udělování titulu “projekt OSN-dekády” je jednou z aktivit pořádaných v rámci OSN-dekády biologické rozmanitosti, která byla vyhlášena Organizací spojených národů na období 2011-2020. Cílem mezinárodní dekády je zamezit celosvětovému ubývání biologické rozmanitosti. Za tímto účelem se německá OSN-dekáda snaží rozšiřovat povědomí společnosti o tématu. Cílem OSN-dekády biologické rozmanitosti je nadchnout více lidí pro přírodu a motivovat je ke spolupráci na opatřeních, jež by pomohly zamezit ztrátě biodiverzity.
Ocenění předal Dr. Hartmut Schwarze ze Saského ministerstva pro životní prostředí a zemědělství (Oddělení pro ochranu přírody, klimatu, ochranu před imisemi a radiační ochranu) paní Claudii Pommer (vedoucí Naturschutzzentrum Erzgebirge). Přítomen byl mj. pan Vogel (zemský rada Krušnohorského okresu) a mezi zástupci našich projektových partnerů pan Turbák (ředitel Scholy Humanitas) a Jirka Rous (Fergunna Teplice).
Podle motta: „Zelený by měl být pestrý“ se projekt zasazuje o zachování a zlepšování biodiverzity přirozených prostorů a organismů v Krušných horách. Zde je zelený synonymem pro přirozené životní prostory a pestrý synonymem pro rozmanitost.
Podpora by se měla realizovat na úrovni osvěty veřejnosti, ale i praktických opatření ochrany přírody a vzdělávacích akcí pro děti a mládež.
Projekt je podle toho rozdělen do tří oblastí:
– práce s veřejností
– ochrana fauny, flory a stanovišť
– vzdělávání o biologické rozmanitosti
Podle základní úvahy, že biologická rozmanitost je základem lidské existence, jež je však permanentně ohrožována vymíráním a ohrožováním celých populací, by měl být tento trend zpomalen.
Snahou projektu je:
– aby význam biodiverzity zůstal v povědomí obyvatel regionu
– aby se čeští a němečtí obyvatelé mohli identifikovat s biologickou rozmanitostí svého regionu ve formě uvědomělého vlastenectví a pod biodiversitou divokých druhů rozuměli společné bohatství s potřebou jeho ochrany
– aby životní podmínky vybraných druhů jako ostřice chudokvětá (Carex pauciflora), prstnatec bezový (Dactylorhiza sambucina), mihule potoční (Lampetra planeri), ledňáček (Alcedo atthis), netopýr velký (Myotis myotis) či skorec vodní (Cinclus cinclus) byly zlepšeny nebo alespoň podniknuty přípravné kroky pro zlepšení těchto podmínek
– aby bylo založeno sdružení, které by převzalo vytyčené cíle
Příklad výstupů projektu
– Voda a my – terénní praktikum v regionu
– Žákovská školní výměna – voda – 7 denní letní pobyt
– Život kolem nás – soutěž pro ZŠ
– Louky a rekultivace – terénní praktikum v regionu
– Žákovská školní výměna – horské louky – 7 denní letní pobyt
– Život kolem nás – soutěž pro ZŠ
– Krušnohorské lesy – terénní praktikum v regionu
– Žákovská školní výměna – Krušné hory – 7 denní letní pobyt
Stránky projektu „Pestrý-BUNT, Přátelé biodiverzity v Krušných horách/Erzgebirge“
Projekt „Pestrý – Bunt, Přátelé biodiverzity v Krušných horách/Erzgebirge“ byl podpořen v rámci Iniciativy Společenství Ziel 3/Cíl 3 z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Cílem projektu je zprostředkovat individuální vzdělávání zejména občanům Ústeckého kraje týkající se odpovědného přístupu k životnímu prostředí, udržitelném rozvoji, zejména pak ekologické využívání zdrojů a ekologie v domácnosti a dále odpovědného spotřebitelského chování – zejména pak odpovědné spotřeby, produkce odpadů a třídění, recyklace. Mezi aktivity projektu budou patřit e-learningové kurzy (včetně možnosti sledování informací v mobilu), přednášky, semináře, venkovní vzdělávací dny v obcích, workshopy atp.
Nositelem projektu je vzdělávací společnost Asista, s.r.o. a partnery projektu je Schola Humanitas a Technické služby Most, a.s..
Projekt je realizován od 1.8.2012 do 30.10.2013 v rámci OP Vzdělávání pro konkurence schopnosti a je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Stránky projektu „Přijedeme za vámi, aneb postupujme odpovědně“
Cílem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit zlepšení stavu počátečního vzdělávání na střední škole nebo konzervatoři v České republice. Zkvalitnění a zefektivnění výuky bude dosaženo metodickým vzděláváním, podpůrnými kurzy a mentoringem pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů ve výuce. Lepší připravenost na trh práce bude podpořena zintenzivněním spolupráce se zaměstnavateli. Zvýšení efektivity práce se žáky ve vybraných prioritních tématech bude probíhat formou individualizace výuky prostřednictvím dělení hodin nebo podporou při vzdělávání žáků s SVP a žáků mimořádně nadaných. Zlepšení klimatu ve školách a podpora rovného přístupu ke vzdělávání budou v projektu podpořeny zapojením asistenta pedagoga, psychologa, speciálního pedagoga a/nebo absolvováním speciálních programů pro pracovníky školy.
Projekt je realizován od 1.6. 2012 do 31.5.2014 v rámci OP Vzdělávání pro konkurence schopnosti a je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Cílem projektu je vytvořit a ověřit nástroje výuky a výchovy k odpovědnému vnímání regionu pro jeho udržitelný rozvoj u žáků ZŠ a SŠ Ústeckého a Karlovarského kraje. Předkladatel s partnery chce napomoci komplexně řešit praktickou výuku průřezového tématu Environmentální výchovy školních vzdělávacích programů základních a středních škol (dle příslušných RVP) se specifikací pro pánevní regiony. Ideovým cílem je, aby mladí lidé poznali místo, kde žijí, cítili za jeho vývoj zodpovědnost, naučili se v oblasti ochrany životního prostředí uplatňovat lokální řešení globálních problémů a získali k němu emocionálně kladný vztah.
Projekt byl zahájen 1.9.2010 a ukončen 30.6.2012.
Výstupem projektu bude soubor vzdělávacích aktivit (exkurze, ekologické koutky a ekostezky), metodických a učebních materiálů a jejich pilotní ověření ve spolupracujících školách a volnočasových zařízeních. Všechny výstupy budou mít také elektronickou obdobu.
Stránky projektu „REGION – program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji“
Projekty v rámci programu celoživotního učení. Projekty partnerství škol.
Program Comenius je zaměřen na školní vzdělávání. Zapojit se mohou mateřské školy, základní školy a střední školy. Cílovou skupinou jsou žáci, studenti, učitelé a pedagogičtí pracovníci působící v těchto typech škol.
Cílem programu je rozvíjet porozumění mezi mladými lidmi z různých evropských zemí, pomáhat jim osvojit si základní životní dovednosti nezbytné pro jejich osobní rozvoj, pro jejich budoucí zaměstnání a pro aktivní účast v evropských záležitostech.
Tříletý projekt s názvem „History Revisited – The Fading Sixties“ – „Návrat do historie – Slábnoucí šedesátá léta“ (reg. číslo projektu: COM-MP-2009-109), který byl v roce 2011 dokončen, realizovala Schola Humanitas ve spolupráci dalších 9 států. Škola byla zařazena do skupiny společně s Velkou Británií a Maďarskem.
Ve školním roce 2011/2012 byl připraven a schválen návazný projekt s názvem „TRAVELOGUES“ (reg. číslo projektu: COM-MP-2012-154). Celková realizace projektových aktivit bude probíhat v dalších letech.
Projekty v rámci programu celoživotního učení. Projekty partnerství škol.
Program Leonardo da Vinci je v rámci programu celoživotního učení zaměřen na výukové a vzdělávací potřeby všech osob účastnících se odborného vzdělávání a odborné přípravy na jiné než vysokoškolské úrovni a na instituce a organizace nabízející nebo podporující toto vzdělávání a přípravu.
V závěru školního roku vyjela skupina žáků školy do Londýna a Berlína. Projektu s názvem: Ochrana životního prostředí – zahraniční stáž studentů Scholy Humanitas v Londýně a v Berlíně (reg. číslo projektu: CZ/11/LLP-LdV/IVT/134130), se celkem zůčastnilo 13 žáků (9 v Londýně, 4 v Berlíně).
Schola Humanitas pčipravila ve školním roce 2011/2012 další projekt s názvem Životní prostředí a jeho ochrana v Berlíně a Londýně (reg. číslo projektu: CZ/12/LLP-LdV/IVT/134102) navazující na dobré zkušenosti s realizací podobných stáží v uplynulých letech. Projekt byl v závěru školního roku schválen a v příštím školním roce vyjedou žáci opět do Berlína a Londýna.
Velkým úspěchem školy bylo schválení tohoto projektu a jeho následná úspěšná realizace. Příprava projektu začala koncem roku 2008. V březnu 2009 byl podán v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v prioritní ose 7.1.1 Počáteční vzdělávání. Nositelem projektu je SOŠ pro ochranu a obnovu životního prostředí – SCHOLA HUMANITAS LITVÍNOV. Partnerem po dobu realizace projektu bylo Vzdělávací a rekreační centrum Lesná, o. p. s.
Trvání projektu: 1.9.2009 – 31.8.2011 + 5 let udržitelnost projektu
Projekt Ekologická měření v praxi „odborná kompetence“ představuje ucelený vzdělávací program a jeho implementaci na cílovou skupinu – základních a středních škol ústeckého kraje. V projektu bude vytvořeno 8 vzdělávacích modulů, které budou představeny cílové skupině ve školách. Hlavním cílem projektu je kombinace vzdělávacích aktivit a sportovních aktivit do života jednotlivých žáků a škol. Důraz bude kladen na oblast environmentální výchovy a vzdělávání včetně realizace praktických programů ve venkovním prostředí po uskutečnění teoretické přípravy na školách a diagnostiky úrovně obecné pohybové zdatnosti, svalové nerovnováhy a množství tělesného tuku.
V rámci teoretické přípravy budou proškolováni koordinátoři environmentální výchovy přímo ve svých školách. V této fázi proběhne také získávání informací o schopnostech žáků (měření environmentálních kompetencí). Následně se žáci zúčastní týdenní akce ve středisku Lesná, kde budou probíhat především praktické dovednosti v terénu. Jedné akce se zúčastní 22 žáků a 1 doprovodná osoba. Celkový počet týdenních výjezdů 18. Žáci tento pobyt budou mít zcela zdarma.
Tento projekt byl spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Stránky projektu „Ekologická měření v praxi – odborné kompetence žáků“
Projekt Přenositelné kompetence – OP VK Ústecký kraj
Cílem projektu je podpořit přenositelné kompetence žáků v počátečním vzdělávání a tak podpořit jejich budoucí uplatnění na trhu práce v Ústeckém kraji. Projekt byl zahájen 1.12.2008 a ukončen bude 30.11. 2010.
Společnost OMNI TEMPORE o.p.s. v Mostě koordinovala činnost 5 partnerských organizací:
1)Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, Most
2)Střední škola EDUCHEM, Meziboří
3)Schola HUMANITAS, Litvínov
4)Základní škola, Most, Jakuba Arbese (7. ZŠ )
5)Okresní hospodářská komora Most
Schola Humanitas vytvářela v rámci projektu metodické materiály týkající se ověřování a zavádění nových kompetencí v oblasti ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání pro žáky základních a středních škol. Vznikly tak například metodiky týkající se „Globálních problémů“ nebo problematiky „Vody a vodního hospodářství.“
Tento projekt byl spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Od 13. do 20. září proběhl ve Schole Humanitas výměnný projekt v rámci akce Mládež. Zúčastnila se ho skupina mladých lidí ze Slovenska, z Polska, z Německa a studenti Scholy Humanitas. Cílem projektu je vybudování arboreta v parku u Scholy Humanitas. Kromě toho měli účastníci bohatý doprovodný program. Navštívili naše hlavní město a Národní muzeum, seznámili se s okolím Litvínova, zaplavali si v mosteckém aquadromu a zahráli si bowling.
Arboretum bylo slavnostně otevřeno v pátek 19. září.
Celý projekt je podporován Evropským společenstvím a financován z fondů Evropské unie.
Informace
Naše škola je partnerem projektu „Revitalizace MŠ Paraplíčko v Litvínově“, který byl doporučen k financování z 69. výzvy Regionálního operačního programu II Severozápad pod registračním číslem projektu: CZ.1.09/1.2.00/88.01358.
Informace o projektu naleznete ZDE.
Projekt „Podpora výuky odborných předmětů, chemie a biologie v nové odborné učebně a laboratoři“ je zaměřen na rekonstrukci chemické laboratoře a odborné přírodovědné učebny. Nové uspořádání a vybavení učeben umožní zefektivnění výuky zejména zvýšením počtu pracovišť zajišťující možnost samostatné práce žáků. Pedagogům umožní zavést nové metody do výuky přinášející lepší rozvoj klíčových kompetencí a dovedností v oblasti přírodních věd, na které jsou projekt i celá škola zaměřeny. Zvýší se tak potenciál žáků při uplatnění na trhu práci či pro pokračující studium na vysokých školách.
Hlavním cílem projektu je modernizace 1 učebny a 1 laboratoře (přírodovědná učebna, laboratoř chemie) prostřednictvím pořízení vybavení a realizace souvisejících stavebních úprav za účelem zkvalitnění výuky chemie, biologie a dalších přírodovědných předmětů pro žáky Scholy Humanitas s očekávaným dopadem na lepší budoucí uplatnitelnosti absolventů na trhu práce v přírodních vědách. V učebně chemie (laboratoři) dojde k navýšení kapacity z 6 na 12 žáků, v přírodovědné učebně z 18 na 24 žáků. Výstupy budou využívány i ze strany základních škol v rámci spolupráce v době udržitelnosti projektu, zvýší se tak dopad zkvalitnění výuky i do výuky odborných předmětů na základních školách.
Projekt, registrační číslo: CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_050/0002750 „PODPORA VÝUKY ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, CHEMIE A BIOLOGIE V NOVÉ ODBORNÉ UČEBNĚ A LABORATOŘÍ“ je spolufinancován Evropskou unií.
Naše škola je partnerem projektu „Osobnostní rozvoj“, který je spolufinancován EU. Projekt osobní rovzoj ((reg. číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_035/0005924) je zaměřen na personální podporu školy, osobnostně profesní rozvoj pedagogů a společné vzdělávání žáků a studentů.
Cílem projektu „BOVyUK“ (Badatelské vyučování v Ústeckém kraji) bylo navázat na úspěšně realizovaný projekt „Badatelské expedice“, který proběhl v minulém roce. Žadatel chce i dále přivádět děti do přírody a vzbudit mezi nimi zájem o přírodu, o své okolí, pochopit vztahy a souvislosti. A to pomocí lektory CEV VIANA předem připravených „expedic“, tj. terénních výletů pro žáky ZŠ, v rámci běžného školního vyučování (pro MŠ projektové dny). Projekt využívá dnes atraktivního a moderního trendu ve výuce vycházející z teorie pedagogického konstruktivismu, uplatňovaného v posledních letech především v přírodovědných oborech (nejen v nich) – tzv. BOV = Badatelsky orientované vyučování.
Lektoři CEV VIANA připravili a realizovali terénní výukové badatelské programy, které byly obsahově zaměřeny tak, že vedly děti k poznatkům, ke kterým došly vlastním objevováním, bádáním. To vše pod vedením učitele, resp. lektora ekologického centra, s využitím prvků a principů badatelsky orientovaného vyučování (tzv. BOV).
Škola realizuje projekt „Osobnostní rozvoj II.“, který je spolufinancován EU. Projekt (reg. číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_065/0016543) je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí, žáků a studentů, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči žáků a studentů, spolupráce s veřejností.
Škola je partnerem projektu „Podpora kvality vzdělávání v Litvínově“, který je spolufinancován EU. Projekt (reg. číslo: CZ. 02.3.61/0.0/0.0/19_075/0016437) byl zahájen 1.1.2020.
V průběhu ledna 2020 začala na litvínovských školách realizace projektu s názvem ,,Podpora kvality vzdělávání v Litvínově“. Projekt je financován prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Financování projektu zajišťují z 85% prostředky EU, dále z 10% státní rozpočet ČR, 5% je financováno z rozpočtu města Litvínova. Celkové náklady projektu jsou ve výši 33 705 878,55 Kč.
Projekt reaguje na zhoršenou vzdělanostní strukturu obyvatel Litvínova – faktoru, který je nepříznivý z hlediska budoucnosti regionu. Projekt cílí na podporu dětí a žáků v litvínovských školách – aktivity projektu jsou zaměřené především na podporu dětí a žáků, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem, mají speciální vzdělávací potřeby. Projekt se zaměřuje na podporu a prohloubení společného vzdělávání, na vytvoření prostředí ve školách, které umožní dětem a žákům maximálně rozvinout svůj potenciál pro budoucí uplatnění v životě.
Projekt zastřešuje město Litvínov jako žadatel/ příjemce dotace ve spolupráci s partnery projektu, jimiž jsou litvínovské základní a mateřské školy zřízené městem Litvínov, střední škola – Schola Humanitas, dále Sportovní soukromá základní škola. Město Litvínov, jako koordinátor vzdělávací politiky v území, vytvoří ve spolupráci s partnery projektu fungující systém podpory společného vzdělávání na území města Litvínova.
Aktivity projektu jsou nastaveny systémově tak, aby pokryly celou škálu potřebných podpor, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují s cílem zajištění maximálního pozitivního efektu na rozvoj dětí a žáků. Jedná se o aktivity školní (např. doučování, kariérové poradenství) i mimoškolní (např. kroužky, vzdělávací aktivity o prázdninách), aktivity zaměřené na podporu spolupráce školy a rodiny (školní akce pro rodiče a žáky, děti), aktivity zaměřené na rozvoj a podporu pedagogů (získání dobré praxe v rámci zahraniční služební cesty, další vzdělávání pedagogických pracovníků, sdílení dobré praxe mezi pedagogy, financování personální podpory v podobě školního asistenta, speciálního pedagoga či psychologa), aktivity města (workshopy pro úředníky, zřízení pozice koordinátora inkluze pro obec, zajištění zahraniční služební cesty do Finska).
Cílem projektu „Bádáš, bádám, bádáme všichni“ je skrze dlouhodobě realizované EVVO programy klást otázky, hledat odpovědi a přivést děti do přírody a vzbudit mezi nimi zájem o přírodu, o své okolí, pochopit vztahy a souvislosti. A to pomocí lektory CEV VIANA předem připravených dlouhodobých environmentálních programů, jež budou akcentovat aktuální témata a otázky současnosti, s pomocí dnes atraktivního a moderního trendu ve výuce vycházející z teorie pedagogického konstruktivismu, uplatňovaného v posledních letech především v přírodovědných oborech (nejen v nich) – tzv. BOV = Badatelsky orientované vyučování, hledat na tato témata a otázky odpovědi.
Lektoři CEV VIANA připraví a budou realizovat během doby trvání 4 dlouhodobé programy, které budou obsahově zaměřeny tak, že povedenou k poznatkům, ke kterým žáci dospějí vlastním objevováním, bádáním, objevováním, zjišťováním, resp. zpracováváním dostupných informací či prováděním vlastního průzkumu, aj. To vše pod vedením učitele, resp. lektora ekologického centra, s využitím prvků a principů badatelsky orientovaného vyučování (tzv. BOV). Výběr témat je stanoven a zahrnuje oblasti jako VODA V KRAJINĚ, SUCHO KOLEM NÁS A POD NÁMI, PŮDA ZÁKLAD ŽIVOTA, NENÍ LES, JAKO LES.
Pro tyto programy budou vytvořeny didaktické a metodické materiály pro učitele a žáky, které budou využívány v terénu při realizaci vlastních programů a při přípravě, resp. při evaluaci programů v následné výuce. Materiály budou, po skončení realizace projektu a na základě úprav vzešlých z pilotního ověření, volně přístupné široké veřejnosti (školám, organizacím, veřejnosti). Realizace projektu zahrne celoroční aktivitu vybraných třídních kolektivů, kulaté stoly pro pedagogy, žákovské konference a exkurze.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Reg. číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0017431
Projekt je zaměřen na realizaci opatření v návaznosti na Krajský akční plán 2 a na schválenou Školskou inkluzivní koncepci Ústeckého kraje s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání v kraji s důrazem na školy vzdělávající vyšší podíl žáků se SVP vč. žáků nadaných.
Projekt řeší problematiku předčasných odchodů žáků ze vzdělávání, které jsou vzhledem ke struktuře obyvatelstva a počtu sociálně vyloučených lokalit v Ústeckém kraji značným problémem. Soustřeďuje se na problematiku společného vzdělávání, tak aby docházelo nejen k rozvoji žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) vč. žáků nadaných a jejich začlenění do školního prostředí, ale zároveň chce podpořit i pedagogické pracovníky v jejich odbornosti a metodickém vedení jak žáků se SVP, tak i nadaných žáků.
Cílem projektu je podpořit pedagogické pracovníky v rozvoji vědomostí, znalostí a kompetencí zaměřených na společné vzdělávání, zvýšit kvalitu vzdělávání v kraji s důrazem na školy vzdělávající vyšší podíl dětí a žáků se SVP vč. žáků nadaných, podpořit žáky se SVP v komunikačních dovednostech. Dále projekt cílí na propojení vzdělávání s provázaností na trh práce (oblast kariérového poradenství), zmonitorování hlavních příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání a snížení jejich množství. Cílem projektu je také zvýšení kvality vzdělávání formou podpory vybraných aktivit škol jednotkovými náklady naplňujících opatření definovaná v krajském akčním plánu a školním akčním plánu.
Aktivity projektu:
– Řízení projektu
– Rozvoj kariérového poradenství
– Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
– Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání
– Šablony SŠ a VOŠ III (Podpora škol formou jednotkových nákladů)
Podrobné informace o projektu a jednotlivých klíčových aktivitách včetně realizovaných a plánovaných akcí naleznete zde